کولیس عمق سنج۳۰سانت

کولیس عمق سنج30سانت

کولیس عمق سنج30سانت

کولیس عمق سنج دیجیتال میتوتویو ژاپن mitutoyo

برای اندازه گیری عمق سوراخ ها،‌خزینه ها و شیارها طراحی شده است که دارای خط کش مدرج بوده و از طرفی چون هنگام اندازه گیری  خط کش آن موازی با سوراخ قطعه کار قرار می گیرد در نتیجه خطای اندازه گیری  نسبتا کم خواهد بود. این وسیله تشکیل شده است از یک بدنه شیاردار که جنس آن از فولاد آبکاری شده می باشد و یک خط کش از جنس فولاد سخت. معمولا خط کش را داخل شیار (کشویی) پایه قرار داده و به وسیله یک پیچ سراج دار در هر فاصله که لازم باشد بوسیله دست محکم می کنند.

عمق سنج میله دار ساده
شکل و طرز کار آن مثل عمق سنج خط کش دار می باشد ولی چون میله و پایه هیچکدام مدرج نیستند بعد از اندازه گیری  ارتفاع سوراخ و یاشیار، می بایستی طول میله را تا کف پایه به وسیله خط کش اندازه گیری  کرد که این اندازه همان اندازه ارتفاع شیار یا سوراخ می باشد. با توجه به اینکه طول میله دوباره باید اندازه گیری  شود به علت خطای اندازه گیری  مجددی که خواهد داشت، دقت آن کمتر از عمق سنجخط کش دار است.

عمق سنج میله ای
عمق سنج میله ای فنر دار شکل و طرز کار آن مثل عمق سنج میله دار ساده می باشد با این تفاوت که میله آن توسط فنری که در آن تعبیه شده، به طورخودکار به طرف پایین هدایت می‌شود. به این صورت که با بازکردن پیچ مخصوص قفل، میله به طور خودکار در داخل سوراخ و یا خزینه کار فرو برده می شود. پس از اینکه پیشانی میله به ته کار مماس شد،‌پیچ قفل را دوباره محکم کرده تا میله در محل خود محکم شود و چون میله آن مانند عمق سنج میله دار ساده و مدرج نیست بعد از اندازه گیری قطعات آن را از کار خارج کرده و سپس طول میله رابه وسیله خط کش و یا وسیله دیگری مجددا اندازه گیری می کنند.

عمق سنج نقاله ای
این نوع وسیله اندازه گیری  شامل یک خط کش روی نقاله سوار شده و برای اندازه گیری  خزینه و مخروط ها مورد اندازه گیری  قرار می گیرد. از طرف دیگر، ‌خط کش می تواند روی نقاله تحت هر زاویه ای که لازم باشد قرار گرفته و محکم شود. البته باید گفت که مهره آج زده شده مانند یک نقطه اتکاء سودمند خواهد بود.